DOA KATOLIK : 3 DOA YANG BOLEH DIAMALKAN SETIAP HARI.

 SHALOM, SALAM DAMAI BAGIMU. πŸ™



Kali ini May nak kongsi kan 3 doa yang bagus untuk wanita. Kita sebagai wanita mempunyai banyak peranan dan tanggungjawab, sebagai anak, isteri, mak, mertua dan nenek.

Dalam ajaran katolik, doa adalah penting untuk seorang umat menyampaikan permohonan dan permintaan kepada Tuhan Yesus. Antara permintaan kita boleh mohon seperti rezeki, kesihatan, muzijat, ketenangan jiwa, pengampuan dan keselamatan.

Disini May akan senarai 3 doa yang bagus untuk wanita. 



1) DOA SANTO VALENTINUS.

Doa ini sangat sesuai untuk wanita, keluarga dan juga pasangan suami isteri untuk saling mengasihi antara satu sama lain.

 Kasih itu sabar, kasih itu murah hati, ia tidak cemburu. Ia tidak memegahkan diri dan tidak sombong. Ia tidakmelakukan yang tidak sopan dan tidak mencari keuntungan diri sendiri. Ia tidak pemarah dan tidak menyimpan kesalahan orang lain (1Kor 13:4-5)

Tuhan, Engkau mengajarkan kepada kami untuk saling mencintai dan mengasihi. Kami sungguh belajar dari-Mu bahwa kasih itu penuh kesabaran, murah hati, tidak cemburu, penuh dengan kerendahan hati, kesopanan, pemaaf dan tidak mencari keuntungan diri sendiri.

Pada hari yang penuh kasih sayang ini kami merasa bahagia karena orang kudus-Mu St. Valentinus menjadi pelindung kami untuk saling berbagi kasih dengan sesama kami.

St. Valentinus berdoalah bagi kami, untuk cinta yang kami miliki sekarang ini. Biarkanlah cinta ini membuat bumi tempat kami berpijak menjadi lebih hangat, indah, ramah, aman, dan nyaman. Mohonkanlah kepada Tuhan agar hubungan ini diteguhkan dengan cinta Tuhan sendiri. Demi Kristus Tuhan kami. Amin.


2) DOA SANTA NONNA. 

Doa ini pelindung kepada wanita ibu dan isteri. Tanggungjawab seorang wanita ini sangat besar dan berat. Tetapi sebagai seorang wanita kita kena jadi KUAT dalam sebuah keluarga. Jadi doa Santa Nonna ini sangat mukjizat untuk sebuah keluarga. 


Pengenalan Tentang St Nonna

Santa Nonna terkenal sebagai seorang ibu yang beriman dan penuh semangat pengabdian kepada anak-anaknya dan kepada Tuhan. Ia mendidik anak-anak-nya untuk selalu takut akan Tuhan dan menjadi orang yang berguna bagi Kristus dan gerejanya.

Kesalehan dan kesucian hidup santa Nonna, menghantar tiga orang anaknya menjadi orang kudus. Mereka adalah Santo Gregorius dari Nazianz Muda, Santo Caesarius dari Nazianz dan Santa Gorgonia. Nonna juga berhasil mengkristenkan suaminya, Santo Gregorius dari Nazianz Tua; yang sebelum dibabtis,  adalah pemimpin sebuah sekte sesat dari agama Yahudi yang disebut Hypsistarian.

Ibu tiga orang kudus ini menurut tradisi wafat pada tanggal 5 Agustus 374 di Cappadocia- Asia Kecil (Sekarang wilayah Turki).

Arti nama

"Nonna" adalah bentuk Feminim dari Nama Latin "Nonus" yang berarti : "Kesembilan"


Cara Berdoa Rosary:


Tanda salib

Dalam nama Bapa,Putra dan Roh Kudus Amin.


kami berseru kepada mu St Nonna yg tercinta,memohon pertolongan agar kami dapat membesarkan anak-anak kami dgn cara-cara yg baik dan beriman kepada Allah. Ajarilah kami agar menaruh kepercayaan kepada Allah bapa.

Semoga kehendaknya terjadi dlm hidup kami dan penyelenggaraannya melindungi kami. kami mohon agar berkat2 ini curahkan kepada keluarga kami di lingkungan kami juga dan di seluruh dunia.

Terima kasih pula karena engkau berkenan menjadi pelindung dan penuntun bagiku.

Maka doakanlah aku, agar hidupku selalu pantas dihias nama kudusmu, khususnya dengan hidup selaras dengan teladanmu, yakni hidup suci, penuh kasih kepada Allah dan kepada sesama.

Terlebih, doakanlah aku agar tetap setia menjadi anak Allah dan supaya terang rahmat yang ada di dalam hatiku tetap bernyala dan juga keluarga ku


Semoga aku dapat mengikuti teladanmu dalam melaksanakan kehendak Allah, setia selalu kepada Kristus, Tuhan kita, dan menjalani hidupku selaku orang kristiani sejati dalam pikiran, perkataan dan perbuatan, sehingga kelak boleh bersama engkau menikmati kemuliaan yang kekal dalam Kristus Yesus, Tuhan kita. Amin 

(boleh tambah Doa untuk yg kamu mahu doakan bebas)


1 x Doa bapa kami

10x Doa Salam maria

1 x Doa Kemuliaan

dengan ini sy telah berdoa Dalam nama bapa, Putra dan Roh Kudus. Amin. 



ROSARY ST GERARD. 

Rosary St Gerard. Doa Rosary ini untuk Pelindung Bagi Ibu yg mengandung. Doa ini bagus untuk melindungi ibu dan baby dalam kandungan dari "pandangan setan". 

Setelah kamu berdoa Rosary St Anna terus kamu dapat Zuriat kamu terus guna doa Rosary ini untuk pelindung baby kamu dalam perut. Doa ini juga untuk supaya kamu lancar beranak asalkan kamu percaya Dalam Nama Yesus pasti Terkabul Doa kamu. 

Pengenalan St Gerard Majella. 

St. Gerard Majella hidup dari 1726 hingga 1755 di Kerajaan Naples di Itali hari ini.

Dia seorang Redemptoris yang mengajar kepada orang miskin. Beliau juga membuat campuran pekerjaan lain untuk masyarakat, seperti tukang kebun, tukang jahit, tukang masak, tukang kayu, dan kerani.

Apabila dia berumur 27 tahun, St Gerard Majella dituduh salah menikahi anak. Walaupun namanya kemudian dibersihkan oleh ibu muda yang dipersoalkan, ia menjadi berkaitan dengan ibu-ibu dan anak-anak yang belum lahir.


Keajaiban untuk Ibu. 

St Gerard Majella mempunyai reputasi untuk melakukan mukjizat dan mempunyai kemampuan untuk membaca jiwa dan bilocate. Dia paling terkenal dengan keajaiban kelahiran yang sihat.

Suatu hari, St Gerard Majella menjatuhkan sapu tangannya. Seorang gadis memungutnya untuk mengembalikannya ke St. Gerard, tetapi Dalam wawasan kenabian masa itu, dia memintanya untuk menyimpannya. 

Tahun berlalu dan gadis itu semakin tua dan berkahwin. Dia hamil dan berisiko mati dalam melahirkan anak.

Dia membawa sapu tangan St. Gerard ke arahnya, dan pada masa itu rasa sakit itu berhenti dan dia melahirkan anak yang sihat.

Dalam tempoh masa itu, hanya satu dari tiga kelahiran menghasilkan kelahiran langsung. Kisah keajaiban ini disusun St. Gerard Majella sebagai Patron Saint of Mothers and Maternity.


Doa ke St. Gerard

Dalam doa ini, seorang ibu meminta Saint Gerard untuk bersabar untuk keselamatan untuknya dan anaknya semasa melahirkan anak.

Ini adalah doa yang baik untuk berdoa sebagai novena sebagai pendekatan tarikh ibu.


A Doa untuk St. Gerard untuk Penyampaian Selamat. 

O hebat Saint Gerard, hamba yang dikasihi Yesus Kristus, peniru yang sempurna dari Juruselamatmu yang rendah hati dan rendah hati, dan anak ibumu yang dikhususkan, menguatkan hatiku di dalam hatiku satu percikan api kebahagiaan surgawi yang bercahaya di hatimu dan menjadikan engkau seorang malaikat cinta.

Wahai Saint Gerard yang mulia, kerana ketika dituduh secara palsu dari kejahatan, anda telah menanggung, seperti Guru Ilahi anda, tanpa murmur atau pengaduan, orang-orang jahat dari orang jahat, anda telah dibesarkan oleh Allah sebagai pelindung dan pelindung ibu yang mengandung. 

Memelihara saya dari bahaya dan dari kesakitan berlebihan yang bersalin dan melindungi kanak-kanak yang sekarang saya bawa, supaya ia dapat melihat cahaya hari dan menerima air yang bersih dan menyucikan pembaptisan melalui Yesus Kristus, Tuhan kita. Amen.



Bagi umat Katolik berdoa la tak kira dimana pon kita berada, dalam keadaan baik atau buruk. Jangan pernah tinggalkan doa kepada Tuhan Yesus, kerana Dia tak pernah meninggalkan kita. 

Anda juga boleh melihat tiga doa yang bagus untuk wanita katolik yang lain. 

Jika anda ingin tahu doa rosary apa yang sesuai boleh drop komen dibawah. 

Semoga Tuhan memberkati kita semua. πŸ™


#blogmegashaklee

#shakleethrive2023

#shakleetriumph2023

#pengedarshakleeSamarahan

#pengedarShakleeKotaSamarahan 

#shakleeKuching

#ShakleeSarawak

Comments

Popular posts from this blog

PENGEDAR SAH SHAKLEE SAMARAHAN, KUCHING SARAWAK.

5 SUPPLEMENT YANG TERBAIK UNTUK WANITA.

SUPPLEMENTS SHAKLEE SET UNTUK IBU MENGANDUNG.